Monday, July 4, 2011

Amukan Puaka Pagi Isnin

Pagi-pagi aku bangun astro nak tgk HotFm Am Crew channel 708. Sekali ko, keluar page takde signal. Aku jenguk kat luar tengok hari terang je. Sah-sah la tak windy ataupun hujan sekalipun.

Cepat-cepat call astro. Buat la apa yang dia suruh tapi still tak ok jugak. Untuk pengetahuan korang, aku baru je pasang astro sebulan lebih. Bil untuk bulan July ni pun aku dah bayar awal-awal dah. Sekali orang customer service tu cakap nanti dalam 48 hours technician akan call buat appointment. 48 hours maknanya 2 hari. Sah-sah la dah dekat minit terakhir 48 jam tu la baru nak call nak datang. Ini based on experience masa installation hari tu.

Masa installation, astro cakap installation dalam masa 7-10 hari bekerja ( kira weekend sah-sah tak kira, so macam 2 weeks jugak la kan). Aku tunggu, punya tunggu.. hari ke 10 hari bekerja baru terhegeh-hegeh nak pasang. Cakap technician yang pasang tu, diorang baru je dapat call pagi tu suruh pasang. So, sekarang tau la yang memang bahagian admin buat kerja macam hampeh. Takkan la company yang juta-juta untung setahun tak pakai sistem online? Service charge nak naikkan jugak walaupun servis macam ****.

Aku sebenarnya tak kesah langsung if astro nak naikkan service caj tapi biarlah la padan harga yang aku bayar tu. Jadi nasihat aku kepada tuan punya syarikat astro:

#1 - Duit untung juta-juta tu pergi la buat research untuk bagi astro ni dapat siaran time windy atau hujan.


#2 - Siaran tu jangan la sampai lebih 10 kali nak ulang. Ini, rancangan sepuluh tahun lepas pun tak habis lagi looping. Cuba tambah END loop dekat algorithm programming siaran.


#3 - Tempoh 7-10 days untuk installation dan 48 hours untuk technician buat appointment bagi aku melampau sangat. Ko company besar yang untung ratus-ratus juta, feedback patut cepat la. Ini last-last minute baru nak buat kerja. Bil jalan jugak, dey!


p/s: aku tengah musykil kenapa la astro aku yang baru je berapa bulan pakai dah rosak. Kalau ikut kadar penggunaan tak dela kerap. Aku balik kerja baru on. Siang aku kerja, weekend pulak selalu balik johor.

2 comments:

puan azie said...

lina mmg astro mcm 2.aritu cik azie psg utk prents kt kg pon problm gak. after psg 2 xleh tgk smpai 1 bln lebeh. col astro bkali2 diorg ckp nk antar tchnician last2 x antar pon. astro xleh tgk bil still smpai. then kezen azie col mrh2 bru diorg check. rupanya tchnician dh tkar smart card tp xinform kt hq.bila dh ok still xleh tgk diorg ckp ada tggakan. hangen gle mcm 2..

lina said...

ciare --> aku pasang astro sbb nak melayan cite2 kat certain2 channel je. skrg tgh addict ngan cite korea.

cik azie --> tu la. kualiti service buat astro mcm tak best kan? rasenye sebab diorang byk pakai sub-con untuk buat kerja2 pasang n technical semua.