Friday, December 30, 2011

Oregano Roasted Chicken

Sementara aku masih ingat ni, ada baiknya aku post resepi buat-buat yang menjadi. Sebenarnya semalam agi aku nak update pasal ni tapi blogpress buat hal la pulek. Ni aku pakai apps lain. Pakai Blogger+. Buat pejam mata je membeli di Apps Store.

ok, back to my resepi. Bahan-bahannya:
Ayam, Sos Tiram (1 sudu), Bawang Holland (dadukan), Bawang putih ( 1 ulas, chopped sampai halus), oregano,garam secukup rasa, butter

Cara-caranya pulak:


  1. Perap ayam dengan sos tiram, bawang holland, bawang putih, oregano dan garam. Nak lagi best perap semalaman.

  2. Panaskan oven 200 darjah celcius

  3. Sapukan butter pada ayam yang nak dibakar

  4. Masak dalam oven guna api atas bawah selama 40-50 minit. Yang ni sebenarnya ikut oven masing-masing. Senang citer, tengok ayam dah kecoklat-kecoklatan cantik tu, masaklah tu. In the middle proses masak tu, balik-balikkan ayam supaya both side cantik coklatnya ;)

  5. Dah masak, buat plating tu, if ada air ayam tu jangan bazir-bazirkan, curah atas ayam. ( Teringat jawapan amita Masterchef Msia dalam cabaran buat steak utk elimination test )



Tu je resepinya. Takde la gah sangat tapi simple je. Seswai sangat untuk tukang masak amateur mcm aku ni hah. Selamat mencuba dan happy new year!

No comments: