Thursday, December 15, 2011

Keinginan , Kemampuan dan Kesanggupan

Asal petang je mood aku down. Pastu mula la fikir nak tukar kerja lain. Bila berjaya setel coding terus berazam macam nak kerja berpuluh tahun kat sini. Penat tau men'psiko' diri macam ni.

Ok nak cerita benda lain sebenarnya. Aku nak cerita keinginan aku nak barang mahal dan ada brand. Barang tu macam gadget ke, handbag ke. Kalau ikut kemampuan memang boleh nak beli tu tapi bila nak keluar ongkosnya memang takde kesanggupan.


Macam sekarang orang ber'ipad' , iphone, galaxy tab la, memacam lagi gadget. Tapi aku still la gigih jugak pakai handset dah 5 tahun umurnya. Handset ni bagi aku boleh lagi pakai tapi kadang-kadang datang angin semput dia aku pasrah je. Bukan apa, bila din dan aku ke kedai enset sure aku akan cakap 'takpela, boleh lagi pakai enset tu' walaupun bukan aku yang nak bayar. Macam aku berkira nak spend on benda harga ratus-ratus atau riban-riban.

Beza betul dengan zaman dulu sebab aku kalau nak dapatkan sesuatu, aku usahakan jugak. Bila bayar benda tu walaupun riban-riban sekalipun tak rasa terkilan ke apa. Rasa puas ada la. Sekarang, dengan diri sendiri pun berkira gila.

Aku sorang je rasa gini ke korang pun gitu jugak? Yang tak bestnya sekarang ni, benda yang puluhan ringgit pun aku rasa tak worthy nak beli. Psiko ke apa aku ni? keinginan tu meluap tapi ketaksanggupan tu lebih berkuasa.

No comments: