Friday, September 3, 2010

Mother VS Daughter

Dalam persediaan majlis besar macam pertunangan dan perkahwinan, mesti sesetengah orang mengalami masalah yang sama macam aku hadapi. Bukan Mertua VS Menantu. But Emak VS Anak Perempuan.

Kadang-kadang benda kecil pun boleh bergaduh. Ada yang boleh tolerate each other tapi ada yang degil piang nak ikut kepala masing-masing je. Aku pulak sedaya upaya untuk mempertahankan majlis impian aku but at the same time akan cuba ikut kemahuan mak aku.

Contoh yang dah jadi kat aku :

1) I have to wear songket during our reception next year . Lace yang beli kat Bandung nanti pakai time potong kek je. Or may be boleh pakai time outdoor photoshoot.

2) Ingat color theme for E day nak buat purple plum tapi mak nak putih. Tapi alhamdulillah my hantaran deco ada bunga purple plum. Bukan tak de langsung that color during my E day but ada la sipi-sipi.

3) I plan to wear a simple ready made chiffon baju kurung during E day tapi mak mau aku pakai baju kurung lace and not simple kurung. Siap belikan lace with satin lining. Already tempah with mak andam. Mak belanja dress making cost. Jimat di situ ;p

4) Hantaran aku banyak changes sebab mengikut cakap mak. Ada do's n don'ts. So ada benda nak bagi dia tak bagi aku bagi. Tapi she's willing to find orang untuk bentukkan barang-barang hantaran tersebut. So ikutkan aje.

Kadang-kadang kita macam tak boleh terima pendapat orang lain untuk merealisasikan majlis impian yang kita nak. Even pendapat from our own mother. But, jangan la sampai jadi gaduh. Boleh melukakan hati mak kita tau. Bagi aku, cuba terima pendapat mereka. But, kalau tak boleh terima 100%, take atleast 30%. Then, kalau nak jugak macam yang kita nak je, cuba cari jalan supaya idea kedua belah pihak dapat digabungkan. Kalau idea tak boleh terima sangat, give them concrete reason why we can't accept their ideas. Tak mau la gaduh-gaduh :)

No comments: