Friday, September 17, 2010

Hantaran Pertunangan (1)

After few changes on barang hantaran, akhirnya hantaran yang ada time E day adalah:

Dari pihak lelaki:
  1. Tepak sirih + cincin + duit RM100 (simbolik duit hantaran kahwin)
  2. Sirih junjung
  3. Telekung
  4. Sejadah
  5. Chocodate
  6. Buah + Chocolates (vochelle + Ferrero Roche)
  7. Chocolates duit
  8. Lace + Satin + Cluch
  9. Towel

Dari pihak perempuan:
  1. Sirih junjung
  2. Bunga Rampai
  3. Buah
  4. Kek
  5. Sejadah
  6. Kain Satin (baju melayu)
  7. Pastry bentuk bakul + strawberi
  8. Towel
  9. Samping Songket
  10. Tafsir Al-Quran Bahasa Melayu
  11. Chocolate (Ferrero Roche)
Ni kira aku tulis summary je pasal barang hantaran ni. Kalau nak tulis betul-betul mau panjang berjela:

Sirih junjung tu mak aku ada buatkan bunga pinang. Serius sangat susah + ambil masa nak hasilkan bunga pinang ni. Hasilnya after jemur berhari-hari, warnanya makin terang dan seakan-akan bunga orkid harimau.

Bekas hantaran, aku yang deco sendiri. Gabungan bunga daisy (cream) + ros (purple plum). Guna artificial flower.

Ferrero Roche bentuk segugus anggur mak aku yang buatkan. 

Kek dan bakul pastry berisi strawberi tu mak aku tempah kat kawan dia. Kat mana aku tak tau. Tapi bakul pastry tu sekadar hiasan. Strawberi je boleh makan (sebenarnya tart nenas dibentukkan strawberi). Bakul tu boleh simpan up to 1 year.

Lipatan sejadah, samping, kain baju melayu, towel upah orang lama sebab nak sentuhan tradisional. Tapi aku kurang puas hati dengan lipatan towel. Macam tak kena je.

Bunga rampai dari daun getah. Yang ni tempah dari kawan mak. Kahwin nanti, bunga telur may be pakai bunga jenis macam ni. Tak tau la cukup ke tak jumlahnya sebab nak buat bunga getah ni bukannya senang.

Ada juga guna fresh flower (ros) kaler putih, peach dan merah. Contoh atas tafsir aku selitkan 3 kuntum bunga ros ni, setiap 1 kaler, 1 bunga.


Overall, aku puas hati la hantaran aku ni. Ikut citarasa aku tapi tak ketepikan idea mak aku. Moden + tradisional.

No comments: