Thursday, September 20, 2012

Diet GDM

After timbul keinsafan pasal aku tak betul-betul ikut diet GDM. Semalam mase kena buat BSP aku follow betul-betul sukatan dan waktu pemakanan. Result BSP stabil je. Alhamdulillah.

Hari ni pun, even busy ade check up kat KKIA aku ikut portion pemakanan yang betul. Kira tak makan ikut sedap anak dah. Cuma terskip breakfast pagi tadi sebab dah lambat nak gi check up. Huhu.. risau tul baby pengsan sebab hipo kat dalam. Tapi alhamdulillah memang aktif je dia sebab perut aku bergelombang dibuatnya. Even mase scan ukur berat dia dan air ketuban semua, nampak movement dia yang tak duk diam tu.

Ok, cite pasal diet GDM, sekarang ni aku takleh suka-suka melantak makanan bergula sesuka hati. Termasuklah yang makanan yang berkarbohidrat macam nasi, roti, biskut. Yang tu ade gula tersembunyi so kena control gak.

Buah-buah pun kena control portion. Huhu.. aku suka makan buah. Like O&G said mase consultation aritu, buah anggur leh alam 4-5 biji je sehari. Durian, seulas je. Pisang sebiji je. Wah! menangis dalam hati bila dengar tapi for the sake of baby, kena la sabar dan redha ye dok?

Hope aku berjaya tahan nafsu makan ni dengan jayanya. Lagipun tak lama je sebab baby yang mummynya GDM akan keluar awal dari 40 weeks. Ok, cuak pasal bersalin pulak. Apapun, wish me yang terbaik ye kawan-kawan.

No comments: