Wednesday, September 19, 2012

3d scan at 27 weeks ++

Semalam sepatutnya ade checkup dekat KKIA tapi BSP tak buat lagi then we are planning buat 4d/3d scan dulu before jumpa doktor kat KKIA.

After googling around jumpa yang nearest kat Taman Universiti, Skudai. Bila tanya pakar O & G nya pulak lelaki tapi melayu. sebab macam tak banyak choice klinik yang buat 3d scan kat Johor ni, so teruskan jela scan kat situ je. Tapi takde cd yang ada sekeping gambar 3d scan dan sekeping gambar 2d scan.

Tapi bersyukur gak sebab dapat nasihat pasal GDM dan pregnancy. Pastu dah dapat tengok sikit-sikit muka baby ikut siapa. Banyak kali gak aku ulang-ulang tengok gambar scan tu. hehe.. This time macam da confirm dah apa gender baby. Sebab 2x scan memang confirm la baby adalah *TETTTTTT*..

Semalam masa scan doktor ade gak bebel-bebel sebab dia cakap air ketuban aku banyak then baby besar 2 weeks dari sepatutnya. Kesnya mesti aku tak control diet GDM bebetul. huhu.. agaknya lepas raya ni aku balun je makan pape. Tapi tu pun dah rase control habis dah tu. Rupanya kena strict lagi. Bahaya bab tak jaga makan ni sebab baby boleh pengsan dalam perut. Pastu kita mana tau bila masa dia pengsan tu. Kalo pengsan takpe lagi, kalo 'senyap' je terus. Nauzubillah..

Dalam mase 2 bulan lebih ni takpela aku berpantang asalkan baby lahir sihat. Baby pun sekarang ni makin aktif aku rase. Kadang-kadang boleh rase kaki menendang 360 darjah. Kalau rase kena kick sampai bergelombang organ-organ dalaman aku, aku pujuk-pujuk, dia dengar pulak. Good baby! hope lahir nanti pun dengar cakap macam ni ;)

No comments: