Wednesday, November 20, 2013

Sedap Sangat Ke Ayam Masak Kicap?

Hari ni aku masak ayam masak kicap. Dalam seminggu ni dah 2 kali aku buat ayam masak kicap. Bukan apa.. nak masak ayam masak sambal / masak merah, aku malas nak buat kerja banyak kali. Kena goreng dulu ayam kan kalau nak masak dua jenis tu. Aku bukan boleh lelama kat dapur. Si kecik Ibrahim tu macam-macam di'explore'nye sekarang.


Kalau masak guna pemanggang ajaib pulak, tak kan hari-hari kot ayam panggang aje. Kita selang-seli la dengan masakan ayam yang lain. Kat rumah ni kalau dimasak ikan, takde pemakan ikan sangat. Kadang bebel MIL aku sebab lauk ikan macam dibazir gitu je. Dah la ikan mahal sekarang ni.

Nak cuba masak makanan sihat-sihat ala-ala western, dah nama tekak melayu.. huhu.. berfikir banyak kali. Tapi aku sebenarnya dalam hati ni konon berkobar-kobar nak berdiet tapi tu la kan? Nafsu makan ni susah betul nak control. Tambah bila masak pulak lauk yang kita suka. Failed betul!

Tadi aku suap Ibrahim sambil aku makan sekali. Ibrahim ni aku tak fussy sangat bab-bab makan dia. Cuma aku tak bagi dia makan jajan, air manis-manis, benda-benda macam tu. Makan macam budak dah besar sebab dia tak makan sangat makanan khas untuk baby. Cerelac tu dah berbulan kot tak habis-habis. Pernah aku buat bubur nasi, last-last ke tong sampah sebab dia langsung tak nak. Eh! dah cerita lain dah ni..

Nak cerita ni je sebenarnya. Bagi aku comel sangat Ibrahim sebab lepas je aku suap dia, aku berpaling je dia dah 'pengsan' ketiduran. Memang mengantuk betul, aku angkat kat tilam pun tak terbangun. Ekceli.. ini bukan 1st time tidur after makan. Ada video masa kitaorang breakfast kat Bandung, makan sambil tertidur. Comel dan kelakar. Kalau ada masa nanti aku cuba share ;-)

No comments: