Wednesday, November 13, 2013

Bila Anak Jatuh

Aku masih lagi ada sesikit trauma. Ibrahim jatuh berdentum secara terlentang. Dah monitor 24 hours, tak de simptom-simptom macam kebanyakan source kat internet pasal kecederaan baby jatuh. Cuma aku la risau kot-kot hari mendatang ke.. mintak simpang.. As a mummy, aku doa yang terbaik untuk anak aku.

Kalau baby jatuh nak buat apa ey? 1st jangan panik dulu. Tapi as a mummy, 1st timer pulak tu, harus tak panik kan? Mula-mula rasa badan dia. Kot-kot ada benjol or patah-patah. Macam Ibrahim ada benjol. Aku cepat-cepat tuam tapi macam salah je sebab ada yang cakap jangan tuam dengan air panas tapi ais. Benjol surut. Pastu monitor dalam 24 hours.

Monitor 24 hours tengok if ada muntah-muntah ke, baby tak aktif ke, kurang makan or susu ke. Dalam kes ibrahim , dia aktif je macam biasa. Kalau ade muntah-muntah, tak aktif macam asyik nak tidur je, kurang makan/minum korang kena terus bawa gi hospital. Jangan delay-delay.

Pastu tengok belakang telinga, ada lebam tak. Kalau ada lebam kena bawa hospital. Kalau tak de ok la tu. Tapi tu la kan, walaupun simptom-simptom bahaya tu takde, tetaplah risau kan. Huhu..tak bestnye sebab aku duk teringat-ringat how dia jatuh.

Sebenarnya ni bukan 1st time dia jatuh tapi jatuh kali ni paling terkesan kat aku. Sedih.. trauma.. risau.. hurm...

si botak mummy. Semalam gi potong botak rambut dia.

ko tengok! mau tak gugur jantung tengok baby nearly 11 months perangai cam gini

cubaan membuka grill sebenarnya

No comments: