Tuesday, August 23, 2011

Cerita Gastrik Di Bulan Ramadhan

Streamyx office buat hal jadi segala kerja RnD terganggu. Jadi aku ambil kesempatan buat draft blog then bila internet ada seperti biasa aku just kopipes masuk blog.

Hari tu masa coret-coret, aku ada mention yang aku kena gastrik yang teruk kan? Tak suka tau kena gastrik time-time puasa sebab puasa aku tergadai. Setiap tahun atleast ada sehari jugak yang terbabas dek kerana gastrik ni.

Gastrik hari tu disebabkan food poisoning. Aku cibi-cibi sampai perut aku kosong pastu gastrik. Lagi satu yang aku tak suka gastrik ni sebab perut aku akan satu hari pedih. Tu belum muntah muntah keluar air asid perut tu. Memang perit la.

Kadang-kadang makan ubat pun macam tak berkesan jadi kena cuba alternatif lain untuk buat perut tu lega dari kesakitan. Cara yang aku guna sekarang ni ialah tuam dengan air panas. Tuam ni macam ala-ala bertungku gitu. Sebab aku takde batu tungku atau bekas yang proper nak letak air panas, korang rasa apa yang aku guna ey? Ce teka..

Aku guna botol air mineral untuk letak air panas. Tapi bukan la panas mengelegak tu. Habis cair botol tu. Campur sikit air sejuk jadi takde la panas sangat air tu. Then tuam kat perut. Alhamdulillah cara ni nampaknya berkesan. Tapi puasa memang tergadai la.

Dulu aku ada masalah nak telan ubat susu gastrik tu. Tak tahu kenapa perut aku reject. Memang takde kejadian yang ubat tu selamat masuk dalam perut aku. tapi sekarang, aku dah boleh telan ubat cair tanpa muntah balik.

Ubat tu 'Gaviscon'. Macam sedap pulak ubat gastrik ni. Pastu ada pek senang nak carry letak dalam handbeg.

Korang pernah kena gastrik tak? Apa pulak cara korang ey?

1 comment:

bini edy said...

sy baru je gastrik 3 hari..xde cara uols..sekadar kene bukak puasa dan guling2 kesakitan...T_T