Thursday, October 28, 2010

Catu Duit Belanja

Tiba-tiba hari ni aku nak share, tipsi-tipsi berbelanja secara berhemah. Yang ni dah terbukti berkesan untuk aku. May be dah ramai yang try, tapi aku nak share jugak untuk kawan-kawan yang tak pernah try lagi.

Ok, dalam 1 minggu ni kita dapat gaji kan? So, bila dapat gaji, 1st thing korang buat apa? Erm ,aku akan bayar all bills dan loans sebaik sahaja gaji aku clear. Paling tidak dalam 1st week dapat gaji. Tipsi 1 : Jangan lenggah or tangguh bayar all bills dan loans takut nanti berlaku 'terbelanja' duit bayar hutang. Make sure expenses untuk benda ni 1/3 dari gaji. Kalau lebih means korang dah tak ukur kemampuan korang. Try cut mana yang tak perlu.

Tipsi 2 : Setkan perbelanjaan lain untuk sebulan jugak 1/3. Ni perbelanjaan makan, duit minyak, hiburan etc. Contoh: kalau gaji RM2400 (bukan gaji sebenar) so 1/3 adalah RM 800. Pastu bahagi jumlah weeks dalam bulan tu. Biasa 1 bulan ada 4-5 weeks. Anggap 4 weeks jela. RM800/4weeks = RM200. So korang kuar tiap-tiap minggu jumlah ni je. Jangan lebih. If lebih maknanya korang dah overspend. Lagipun maybank bagi kuar duit  dari ATM 4 kali je secara free. Yang lain kena caj 50 sen kan?

Tipsi 3: So ada 1/3 lagi kan? Rasa-rasa mana gi 1/3 ni ? 1/3 ni untuk simpan la kawan-kawan. Dari 1/3 ni jugak boleh bagi half untuk bagi parents, half simpan.

Ok, tu je tipsi-tipsi kali ni. Selamat berbelanja dengan berhemah :)

2 comments:

Lala said...

tips no 1 tu, sangat setuju!!
sebab takot bulan hadapan, lagi sangkut budget kite kan..


followed and linked u dear..=)

lina said...

betul lala. if tak bayar this month gak, next month dah double dah. parah nah nak bayar.