Tuesday, July 13, 2010

Usaha Untuk Mendapatkan Berat Setahun Lepas

Aku macam kurang malu nak nak cerita hal berat badan aku yang naik banyak sejak tahun lepas. Sejak kerja dan ada duit belanja dari hasil titik peluh sendiri lagi sedap makan. Jadi berat pun tak menahan-nahan la.

Aku tak nak jadi insan yang loser dan rasa rendah diri sebab dah gemuk. Kalau dah berisi dan gemuk, just admit it then find the solution untuk menguruskan berat badan. Banyak lagi orang mengalami masalah yang sama dan bukan ko sorang je. Tambah usia macam aku ni. Susah betul nak jaga berat badan. Positif babe.. positif...

Langkah pertama untuk mendapatkan berat yang ideal, aku cuba puasa. Sambil-sambil tu ganti puasa (aku tak ingat aku dah ganti ke belum jadi aku ambil langkah selamat dengan puasa ala-ala aku belum habis ganti lagi). Ini juga untuk persediaan perut aku yang gastrik tak menentu arah ni menyambut ketibaan Ramadhan yang tak sampai sebulan kalau ikut bulan Hijrah.

Langkah kedua, aku makan dulu siap-siap dekat rumah before keluar tempat-tempat yang jual makanan. Kalau perut dah kenyang tak de nye aku nak beli-beli makanan lagi. Otak pun waras sikit. Hati pun tak tamak ikut nafsu.

Langkah ketiga, aku nak kurangkan pengambilan karbo. Ini penting bagi aku yang tak sempat nak bersenam sekali dalam seminggu. Selain karbo, pengambilan gula pun aku nak kurangkan. 'Kurangkan gula dalam minuman, tambahkan manis dalam senyuman' . Yang ni macam boleh control sebab aku tak banyak makan kat luar sejak kerja baru ni. Cuma masa outstation hari tu tak ada peluang nak masak sendiri. Tambah-tambah musim kenduri. Dahsyat... dahsyat... Tapi sekarang sudah back to normal.

Langkah keempat, aku kena kuatkan hati menahan dugaan. Tambah-tambah tak sampai 2 bulan je lagi ehem...ehem.. apakah itu? biarlah yang rapat saja tahu ;p

No comments: