Wednesday, July 7, 2010

Company's Financial Problem

Hehe.. tgh kemas-kemas sempat jot something kat blog. Dah angkat sikit barang-barang nak bawa balik KL. erm KL ke? Seri Kembangan la destinasi sebenar.

Ok tu bukan cerita yang saya nak highlight dalam entry ni. Cerita sebenar lebih kepada luahan hati, soalan dan pengalaman. Cerita apa la tu ey?

Macam ni, pernah tak korang alami masalah gaji lambat bayar? Aku rasa dah dua kali aku experience benda ni. Aku cakap ni bukan aku mata duitan tapi gaji adalah motivasi untuk bekerja. Tipu la kalau cakap sebab pertama nak kerja sebab nak dapatkan pengalaman kerja. Aku rasa orang cari kerja sebab nak gaji untuk menampung hidup, kan? Then baru sebab nak dapatkan experience etc.

Aku cerita ni bukan maknanya tempat kerja aku sekarang bayar gaji lambat. Ni tempat lain. Aku belum dapat gaji terakhir kat tempat lama. Segan nak meminta-minta ni tapi gaji tu hak aku. Aku tak boleh nak deny benda tu. Tapi kali ni tak seteruk pengalaman yang first yang mana aku dah jadi peminta sedekah minta gaji aku. Bila dapat siap kena potong lagi tu.

Tadi aku ada call nak tanya progress gaji tu, jawapan kakak HR 'kitaorang pun tak dapat gaji lagi' buat aku jadi tak sampai hati nak call-call dah sebab atleast diorang ngaku juga ada problem walaupun secara tersirat. Ada setengah tempat cuba nak sorok ada masalah kewangan. Mungkin strategi perniagaan diorang kot. Takut client lari ke apa bila tahu company's financial statement tak kukuh. Sorok-sorok ni boleh buat orang sakit hati dengan salah faham, kan?

Bagi aku, company-company yang ada financial problem ni perlu revise balik sebab apa masalah ni jadi. Ambil contoh bisnes mak aku je la. Mak aku bos, tapi dia tak bermewah-mewah sangat dan sentiasa simpan backup gaji pekerja untuk 6 bulan. Biar bersusah-susah dahulu, senang kemudian. Yang penting kena ada plan untuk 6 bulan ni. Kalau rasa macam banyak sangat 6 bulan tu, plan untuk 3 bulan pun jadi la kan. Dalam 3 bulan kalau payment sangkut ke apa kita masih boleh nak ikhtiar backup plan supaya flow gaji tu smoooth je. So, kita tak akan ada masalah pekerja lari-lari.

Last but not least, gaji is a motivation for the worker to work harder :)

2 comments:

rosealley said...

aku setuju sangat2 ngan entri ko ni, ngan ayat last ko tu, jaga gaji ibarat jaga pekerja gak, huhu

lina said...

betul ros. Kalau gaji smooth je macam gomen harus la ramai yang nak keje situ kan?