Thursday, February 28, 2013

Ayam Masak Kicap ( Johor Style )

Setiap negeri lain-lain cara masaknya walaupun nama masakan sama. Every family pun ade resepi berbeza-beza untuk hasilkan 1 masakan yang sama. Sama tapi tak serupa :) That why rase pun boleh berbeza. Bak kata orang lain orang, lain air tangannya.

Kalau dari kecik, mak aku biasa masak ayam, daging atau apa-apa masak kicap mesti guna serai. Takde pulak guna rempah 3 serangkai ( kayu manis, buah pelaga, bunga lawang). Sejak kawin, aku tengok dan makan masakan mak mertua aku pulak ade bende-bende ni. Kebanyakan orang johor masak style gini rupanya. Baru tau.

Bila nak masak ayam masak kicap ade konflik sikit between me and din. Din suka cara masak mak dia. Aku pulak suka cara masak mak aku. Tapi sebab ikut cakap suami dan motif utama masak sebab nak happykan perut dia so kita ikut selera dia jela.

So, inilah ayam masak kicap johor style

Bahan: Ayam, bawang merah, bawang putih, bawang besar,cili merah, 3 serangkai (aku guna 2 je sebab tak jumpa buah pelaga), kicap, cuka, sos cili, minyak, air, halia ( yang ni aku tambah. tak pasti mak mertua aku guna ke tak)

Cara masak:


  1. Tumis bawang merah dan bawang putih.

  2. Masukkan ayam.

  3. Masukkan halia.

  4. masukkan 3 serangkai.

  5. Tambah air.

  6. Masukkan kicap. Kicap ni aku ikut sedap rasa je letak. Tapi tak boleh overdose sebab ade rase pelik sikit kalau terlebih letak.

  7. Masukkan cili merah dan bawang besar

  8. Masukkan sos cili dan cuka ( masing-masing sesudu dua gitu. ikut rasa masakan la. Kalau terkurang tambah la lagi. sampai rase dia perfecto)

  9. Masak sampai rasa sebati dan kuah macam pekat sikit.

No comments: