Thursday, January 5, 2012

Ayam Masak Kicap Halia

On Tuesday Dating Day arituh, aku sempat sambar buku '1 Hari 1 Resepi' by Chef Hanieliza. Sempoi- sempoi je resepi dalam cookbook tu tapi boleh memberikan inspirasi nak masak apa tiap-tiap hari. Takdelah resepi sama je tiap-tiap. Balik-balik buat roti telur, balik-balik itu je.

Cookbook ni inspirasi aku nak masak ayam masak kicap. Tapi barang limited ikut apa yang ada di dapur. Jadinya ngan kreatifnya aku suka-suka alter the resepi.

Bahan-bahan :
Ayam (of course la main actor. Kalau tak, bukan namanya ayam masak sekian-sekian la)
Kicap ( aku pakai bukan kicap pekat jadinya aku guna 4 sudu)
Halia
Bawang putih
Bawang merah
Bawang Holland ( i like bawang holland sebab rasa dia macam manis sket jadi tak perlu nak tambah gula dalam masakan)
Minyak
Sos Cili ( 1 sudu )
Garam ( sikit je sebab dah guna kicap kan? )
Air

Cara-caranya pulak:

  1. Tumis bawang putih dan bawang merah sampai naik bau dan kekuningan.
  2. Masukkan ayam. Rasa- rasa dah separa masak ayam tu, masukkan halia.
  3. Masukkan kicap dan sos cili.
  4. Masukkan air ikut kesesuaian. Just nak bagi kicap ngan sos cili tu pekat likat je.
  5. Dah mengelenggak, tambah garam.
  6. Masukkan bawang holland yang dipotong bulat.
  7. Rasa- rasa bawang dah layur, ayam dah masak. Tutup api dan hidangkan.

No comments: