Wednesday, July 11, 2012

Konfius Nak Pilih Susu Apa

Aku bukanlah pengemar susu. Sah-sah dari baby aku minum milo je tak minum susu. Tak tau la sebab apa aku reject susu. Tapi bila dah pregnant ni mulalah kena paksa diri minum susu.

First trimester tu aku consume gak la susu. Amik yang jenis UHT macam brand dutch lady atau marigold. Masuk 2nd trimester aku amik anlene yang kotak-kotak kecik pastu bila start malas so aku layankan aje tak amik langsung. Sampai la tadi jumpa pakar zat makanan kat KKIA baru aku disedarkan keperluan kalsium untuk baby dan aku.

Aku ada gak cerita kekonfiusan aku nak pilih susu apa yang boleh minum untuk pregnant lady. Sebab doktor cakap vitamin A tak elok untuk baby. Kalau kita baca nutrition facts kat susu-susu tu mostly ada vitamin A. Lagi satu, dah dengar banyak nasihat from nurse, doktor cakap susu untuk orang pregnant macam **m*m m*t**n* ada sugar added pastu tak sesuai sebenarnya. Nanti baby besar la. Tambah-tambah aku ni ada kes GDM lagi la bahaya kan? Pernah baca kat mana ntah, kat luar negara tak pernah wujud pun susu khas untuk ibu mengandung.

Tadi aku dah dijelaskan yang susu yang bagus ialah susu low fat dan tinggi kalsium. Tak kesah la brand apa pun. Pasal vitamin A pulak, pakar zat makanan tu cakap yang ada dalam susu-susu tu tak bahaya pun sebab bahagian dia sket sangat. Lain la vitamin A dalam vitamin-vitamin atau hati ayam, lembu semua tu. Yang tu vitamin A sah-sah tinggi.

Pastu dia ada jugak cakap , omega plus memang bagus tapi tak sesuai untuk pregnant lady sebab ada anticol. Anticol tu anti-kolestrol jadi dia akan singkirkan kolestrol yang mana time-time pregnant ni kolestrol tu diperlukan untuk development baby.

Lagi satu, cuba avoid amik susu-susu yang ada flavour sebab bila ada flavour means ada gak gula tersembunyi. Tak bagus gula lebih sebab boleh merosakkan saraf kita dan baby.

Kalau tak boleh sangat minum susu, consume je pil kalsium cuma penyerapan khasiatnya tak sebagus amik susu. Haha.. panjang tak explaination aku? harap dapat la share ngan kawan- kawan yang tak tahu. Aku pun tahu sket-sket je. Maklumlah first timer :)

3 comments:

dd dudu said...

lina jgn pk byk sgt. minum je mana2 susu asalkan susu, hee bole? ;p

Hanani Hamid ( Ticer Nani ) said...

dah pregnant ye...tahniah..

lina said...

thanks korang semua :)