Tuesday, July 3, 2012

3rd Baby Check Up ( Aik? dah 3rd ke?)

Sebenarnya bukanlah exactly 3rd check up sebab ada jugak nurse datang umah aku tak kira sebagai check up. Macam tu hari kena buat BSP test. Kira yang aku kira berapa kali aku jumpa baby kat monitor scan kat KKIA. Kalau scan sejak aku pregnant ni dah 4 kali rasanya sebab sekali tu jumpa gynae kat Hospital Lipis. Din baru 2x tengok scan baby.

Kali ni check up takdelah menyeluruh sangat sebab sehari sebelum tu nurse dah datang rumah. Nurse kat sini rajin ok nak datang check kat rumah. Setakat ni dah 2x nurse datang rumah. Katanya sepanjang pregnant atleast 4x nurse akan visit patient kat rumah. Tambah-tambah high risk macam aku lagi la diorang concern sangat-sangat.

Berat kali ni naik 1kg dari check up sebelum ni. Takdelah macam sebelum ni, aku turun almost 2kg. Pastu hb dah naik sket tapi still la anemia. Tapi macam dah nak cecah piwaian 12.0 tu. Aku kena rajin makan vitamin-vitamin yang klinik bagi. BSP test pulak aku kena buat before jumpa doktor sampai la aku bersalin nanti. Seksa jugak sebab dalam sehari kena ulang-alik gi klinik 4x pastu dengan nak kena puasa 2 jam before test. Pastu dengan kena redha jari kena cucuk 4x tu. Takpelah asal baby sihat. Oho! baby adalah breech tapi still awal so nanti hujung pregnancy baru tau kedudukan baby macam mana.

Tapi perit semua tu hilang kalau dapat tengok scan baby. Din sempat capture guna ipad. Pembesaran baby pun selari dengan weeks dia. Alhamdulillah.

No comments: