Friday, June 29, 2012

Popiah Daging

Aku kan sejak dua menjak ni suka la hai mengepos gambar makanan kat instagram. Kalau puasa pulak, aku post gambar #menubukapuasa yang aku masak sendiri. So, kali ni aku nak share resepi kat blog pulak since muni request for the receipe.

Resepinya senang la hai. Amateur cook macam aku leh buat apa tah lagi korang yang heibat-heibat tu.

Bahan-bahan:
Daging kisar (ikut suka nak letak banyak mana)
Carrot
Taugeh
Kulit popiah
Bawang merah
Bawang putih
1 sudu sos tiram
Garam
Minyak

Cara-cara:


  1. Celur taugeh dan carrot ngan air panas tambah sesudu makan garam. Put aside

  2. Tumiskan bawang merah, bawang putih.

  3. Masukkan daging kisar dan tunggu daging tu bertukar warna baru masukkan sos tiram. Agak-agak masak, angkat dan tuskan minyak.

  4. Bungkus daging yang telah dimasak (aku letak 1 sudu makan), taugeh dan carrot. Bungkus kemas-kemas. Kalau tak, popiah tu nanti lembik lepas digoreng. Popiah yang sedap ialah popiah yang padat dan ranggup krup.. krap..

  5. Gorengkan dalam minyak yang betul- betul panas pastu angkat bila kulit popiah dah keperangan. Jangan sampai hangus pulak.

  6. Hidangkan ikut cara masing-masing. Nak makan ngan sos buat sendiri pun boleh. Tapi aku makan gitu je dah sedap.


No comments: