Wednesday, June 27, 2012

Pregnancy Dan Diabetes

Tajuk serius pulak hari ni. Yela.. arini hari kena menjalani Blood Sugar Profile (BSP) test. Aku kan disahkan menghidap diabetes ketika pregnant (GDM). Sedih tau masa tau tu. Dah la minum air gula (MGTT) tak best sebab air gula yang aku dapat tu tak bancuh rata. Siap ade ketul-ketul lagi gula. Tapi aku tahankan gak untuk minum sampai abes dengan harapan aku passed the test.

Some of you mesti pelik why me kena lalui MGTT kan? Sebabnya aku ade diabetes family history. Jadi test ni jadi wajib la untuk aku. Mula-mula rasa macam nak sorok-sorok tak nak bagitau nurse tapi for the sake of baby, buat jela kan. Lagipun kalau ada kes GDM ada risiko untuk korang dan baby korang tau. So, jangan nak amik enteng je.

Antara risiko GDM:

#1 Size baby besar. So susah nak lahirkan secara normal. (yang ni aku takla risau sangat sebab ade option untuk selamatkan both mummy and baby)

#2 Baby boleh meninggal dalam kandungan. (yang tak sanggup sebab aku ada family member yang selalu experience benda ni.. huhu)

#3 Luka atau infection time pregnant dan after bersalin susah nak baik. Tambah-tambah yang lepas bersalin tu kan. Kalau healing process lambat tak ke kesian mummy.

Yang bagusnya buat MGTT ni atleast bagi jugak persediaan awal untuk kita if tua-tua nanti kita kena diabetes. Senang nak jaga pemakanan tu dari awal. Diabetes ketika pregnant ni jugak boleh hilang after bersalin. Boleh jadi gak berulang untuk next pregnancy. Pastu tua-tua nanti confirm dah ada diabetes tu cuma ada la persediaan awal-awal boleh kita buat untuk panjangkan kehidupan kita.

Kalau ada GDM macam aku ni, korang kena lalui BSP sebulan sekali. Result gula dalam darah tu kena bawah 7.0 . Kena buat test tu before breakfast, before lunch, before tea time and before dinner. Pastu 2 jam before test kena puasa. Alhamdulillah setakat ni aku lepas agi test tu. Memang buat bebetul punya.

Aku cerita ni based on pengalaman aku. Aku share sebab selalu aku baca kat blog-blog mummy-to-be lain yang diaorang tak suka nak lalui MGTT, cheating BSP. Ish! bahaya la korang. Sebab benda ni melibatkan life korang dan baby korang. Jadi fikir-fikirlah ey.


No comments: