Monday, November 21, 2011

Nasi dan Roti

image: google.com

Nasi dan roti dua-dua golongan karbohidrat. Ada orang cakap, kalau nak cepat kurus, kurangkan pengambilan karbo. Eat protein untuk ganti intake karbo. Tapi bila tak amik karbo, aku rasa weak dan tak leh tido. Macam tak puas je selagi tak masuk roti atau nasi.
image: google.com

Ni aku nak cerita based pengalaman aku. Aku pernah ada experience muntah after ambil dua-dua makanan ni. Dan aku sangat sangat terkejut dengan apa yang terjadi. Nak tau apa? Kalau aku muntah nasi,boleh nampak lagi butir-butir nasi tu. Pastu lak kalau muntah roti, roti tu dah hancur mcm jadi sisa cernaan dah rupanya.

Pengalaman aku ni pulak disahkan oleh one of customer kedai din yang dulu gemuk uols tapi sekarang dah kurus. Dia dulu jenis ada penyakit rodok-rodok tekak pas makan sebab nak kurus. Extreme kan? Pastu dia cakap benda yang sama aku cakap tadi.

Jadinya, aku pandai-pandai nak buat kesimpulan. Kalau nak kurus, makan la roti. Tapi kalau nak jugak makan nasi, kunyah la sampai nasi tu lumat. Aku tengah praktis benda ni. Macam seksa gak sebab dah terbiasa kunyah 2-3x pastu telan. Tiba-tiba je cerita benda-benda diet ni kan? Yes, uols. I'm back with diet tapi diet seimbang. Tak sekat-sekat makan punya. Aku dah gemuk beb!

p/s: Day 2. Apa yang day 2 ni? tunggu :)

1 comment:

[z@ck] said...

org cakap dua keping roti sama kandungan karbohidrat dengan sepinggan nasi. so, sekali makan, 2 keping roti ja.sanggup? hehehe. happy dieting! =)