Wednesday, November 2, 2011

Bijak Dahulu Bijak Sekarang

Lama kan tak tengok iklan ASB ? Dulu masa kecik-kecik selalu je dengar slogan tu kat iklan tv. Aku dulu tak kenal pun ASB tu apa tapi selalu dengar orang cakap buku 'Ting!'.

Aku mula bukak buku ASB masa mula-mula kerja dulu. Masa tu jadi Research Assistant (RA) je. Zaman tu gaji kecik tapi still dapat menyimpan sikit-sikit. Pastu aku terjebak ngan ' zaman gelap' aku. Habis tinggal berapa puluh je dalam ASB aku tu. Masa dah sedar tu pun macam dah terlambat. Memang boleh dikatakan habis la simpanan aku. Nasib baik la aku tak gadai barang kemas aku. Teruk aku time tu.

Pas keje RA tu, aku berehat tak kerja sebab konon nak tumpu kat master tapi macam tak boleh jugak so aku apply keje. Masa 2nd job tu nak menyimpan memang sakit la. Gaji ciput pastu lambat. Ada gak bila terdesak aku keluar balik duit simpanan aku.

Sebab tak tahan gaji yang tak menentu bila dapat tu, aku apply keje lain. Masa tu masyuk tapi duit nak simpan tu banyak perabih kat kete dan persiapan nak tunang, kawen. Tapi still ada la simpanan dalam ASB tapi sikit sangat-sangat.

Sekarang, kerja kat Johor, aku rasa azam nak menyimpan tu kuat sikit. Expenses kat sini tak sebanyak kat KL. Cuma hari tu ada lack of time nak beratur kat bank semua kan. Korang paham-paham la bank macam mana kan? Nasib baik hari tu ceera ada buat tutorial nak transfer duit ke ASB pakai mb2u. Senang keje aku bulan-bulan.

Harap-harap azamku ni kuat la sampai bila-bila :)

1 comment:

Elya Roza said...

jes want to inform..
sebenarnye rugi gak letak duit dlm asb...klo kiter meninggal,duit kiter agak susah dapat kat pewaris...
automatic amanah raya akan ambik.....
to be continued..