Tuesday, September 6, 2011

Cerita Raya Pertama

Raya tahun ni merupakan 1st raya aku dan din as husband and wife. Pertama kali jugak raya kat luar kuala lipis selama 27 tahun ni. Macam-macam la pertama kalinya.

Setiap negeri berbeza juadah pagi raya. Kalau kebiasaan aku makan lemang, rendang, dodol dan sambal sardin buat makan ngan lemang tu. Raya kali ni aku makan ketupat nasi, ketupat palas, lodeh dan ayam merah. Rendang dan lemang ada tapi bukan main dish pun. Rasa lain sebab keluar dari kebiasaan tapi aku makan tak hengat sampaikan raya ke-2 aku request ngan din nak makan pizza sebab overdose ketupat dan lodeh.

Pagi-pagi raya before solat hari raya, aku dah call mak siap. Tapi mak aku tu jenis cakap macam cakap ngan menteri. Cepat betul nak letak call. Tak sempat menantu dia nak ucap selamat hari raya ke apa. Terpaksa la din call sekali lagi after solat raya. Kalau sebelum tu alasan mak aku nak cepat-cepat nak gi solat raya, ngan din pulak alasan dia nak cepat-cepat gi kubur. Ke alasan lain mak?

Raya kali ni tak kemana sangat pun.1st raya adalah jalan-jalan raya tapi 2nd raya dah merayau makan pizza dan ronda-ronda Tesco. 3rd raya pulak din dah bukak kedai. Cuma raya ke berapa ntah, ada short vacay ke Tanjung Leman, Mersing.

Begitula raya aku tahun ni.tahun depan tak tahu lagi macam mana.


No comments: