Monday, July 4, 2011

Amukan Puaka Di Pagi Isnin (2)

Aku tunggu sampai saat petang ni. Nan ado feedback dari Astro. Mengapa la slow sangat servicenya bukan guna sistem secara manual pun. Mesti la company untung ratus-ratus juta pakai sistem online bagai kan?

I am programmer so I know how a computer system work. Memang la 48 hours tu ko letak as feedback time. Tapi 48 hours itu sangat lama bagi aku. Bil aku takde pulak ko nak potong 48 hours tu. Cuba kalau aku lambat bayar sikit, gerenti caj lambat bayar ko dah kira. Mana aci macam ni.

By phone dah buat report, by system pun aku dah report and auto-respond cakap 2 days tu pun aku dah terima. Aku nak kira betul-betul cukup tak janji 48 hours ko tu. Kalau terlebih aku pun nak buat cara aku handle orang berkira macam korang ni.

Amukan Puaka Pagi Isnin

Pagi-pagi aku bangun astro nak tgk HotFm Am Crew channel 708. Sekali ko, keluar page takde signal. Aku jenguk kat luar tengok hari terang je. Sah-sah la tak windy ataupun hujan sekalipun.

Cepat-cepat call astro. Buat la apa yang dia suruh tapi still tak ok jugak. Untuk pengetahuan korang, aku baru je pasang astro sebulan lebih. Bil untuk bulan July ni pun aku dah bayar awal-awal dah. Sekali orang customer service tu cakap nanti dalam 48 hours technician akan call buat appointment. 48 hours maknanya 2 hari. Sah-sah la dah dekat minit terakhir 48 jam tu la baru nak call nak datang. Ini based on experience masa installation hari tu.

Masa installation, astro cakap installation dalam masa 7-10 hari bekerja ( kira weekend sah-sah tak kira, so macam 2 weeks jugak la kan). Aku tunggu, punya tunggu.. hari ke 10 hari bekerja baru terhegeh-hegeh nak pasang. Cakap technician yang pasang tu, diorang baru je dapat call pagi tu suruh pasang. So, sekarang tau la yang memang bahagian admin buat kerja macam hampeh. Takkan la company yang juta-juta untung setahun tak pakai sistem online? Service charge nak naikkan jugak walaupun servis macam ****.

Aku sebenarnya tak kesah langsung if astro nak naikkan service caj tapi biarlah la padan harga yang aku bayar tu. Jadi nasihat aku kepada tuan punya syarikat astro:

#1 - Duit untung juta-juta tu pergi la buat research untuk bagi astro ni dapat siaran time windy atau hujan.


#2 - Siaran tu jangan la sampai lebih 10 kali nak ulang. Ini, rancangan sepuluh tahun lepas pun tak habis lagi looping. Cuba tambah END loop dekat algorithm programming siaran.


#3 - Tempoh 7-10 days untuk installation dan 48 hours untuk technician buat appointment bagi aku melampau sangat. Ko company besar yang untung ratus-ratus juta, feedback patut cepat la. Ini last-last minute baru nak buat kerja. Bil jalan jugak, dey!


p/s: aku tengah musykil kenapa la astro aku yang baru je berapa bulan pakai dah rosak. Kalau ikut kadar penggunaan tak dela kerap. Aku balik kerja baru on. Siang aku kerja, weekend pulak selalu balik johor.

Friday, July 1, 2011

Nasib Kita Tak Sama (1)

Nasib hidup dan pilihan
Lain hukum setiap insan

Dengar lagu runut bunyi (OST) Nur Kasih ni buat aku terfikir. Setiap orang ada nasib, hidup dan pilihan yang berbeza. Kadang-kadang kita sendiri dah target untuk diri sendiri macam mana nak jadi tapi tanpa izin Allah, tak jadi jugak.

Aku teringat masa zaman aku bersekolah. Aku pasang cita-cita nak ikut jejak sedara atau senior yang masuk universiti hebat-hebat, belajar luar negara. Pastu ambil medic ke, accountancy (aku budak sains stream yang ambil subjek akaun) ke tak pun Software Engineering walaupun aku tak tahu apa itu software engineering ketika itu.

Realitinya, aku pernah masuk IPTS yang gah ambil jurusan IT tapi mak aku masih lagi tak percaya bahawa IPTS ada yang lebih bagus  dari IPTA. Bayangkan orang dapat tawaran matrik bersyukur, aku menangis. Aku pegang kata-kata mak 'cubalah, mana tau boleh ambil medic. Kalau lepas ni tak ok, ambil la course apa nak ambil'. Jelas dan nyata semasa matrik, aku tak berusaha langsung. Cukuplah aku berpointer cukup-cukup makan dan yang pasti aku target pointer cukup nak ambil course Software Engineering di mana-mana IPTA.

Masa isi borang UPU, sekali lagi ada famili yang interfere. Tapi aku terus tekad nak course yang aku rasa aku minat saja. Alhamdulillah aku dapat 1st choice aku. Aku belajar sungguh-sungguh tapi pointer aku takde la 1st class honours. Tapi sikit je lagi kalau tak takde la aku menanggung bunga-bunga PTPTU.

Ok, nanti aku sambung apa jadi selepas aku ambil degree.

Wednesday, June 29, 2011

Kalau Seat Sebelah Strangers Lain Gender

Tadi gi beli tiket nak balik Johor jumaat ni. Sadly, takde dah seat single. Terpaksalah ambil seat sebelah siapa yang kita tak tahu gendernya apa. Tak best kan? Kalau perempuan ok la. Kalau lelaki, apa perasaan korang?

Aku kalo sebelah aku lelaki confirm sangat.. sangat.. sangat tak selesa. Yela.. perjalanan kadang tu ambil masa berjam-jam. Takkan la tak tidur ke apa kan? Balik kerja sure penat. Pastu seat pulak kadang tu macam sempit sampai peha berlaga peha. Buatnye sebelah tu memang jenis yang bukan baik-baik. Bukan aku nak buruk sangka tapi memang ada pun orang yang macam tu. Macam mana ko nak harung masa hingga sampai ke destinasi tujuan? Ada perempuan tak seberani Nurul Ain (lakonan Erra Fazira) macam dalam cite Soal Siapa?


Tadi aku pun tweet DS Sharizat, kot-kot la dapat perhatian kerajaan. Coach komuter untuk pompuan dah ada. Kalau bas, tak payah 1 bas nak wanita je, cukup sekadar seat perempuan dapat diasingkan dengan seat lelaki yang tak dikenali.

Tuesday, June 28, 2011

25+2

Hari ni birthday dd dudu (happy birthday, sayangku!), adik aku angah dan si kecil adam anak ja (happy birthday adam!) tapi aku nak update pasal birthday aku last week. Ye birthday aku dah lepas cuma aku nak la coret-coret kat blog apa jadi. Nanti dah alzheimer, leh ingat balik moment-moment yang sweet itu :)

#1- Mula sedih sebab terpaksa naik bas lewat nak balik Johor jumaat tu. Yela.. masa bersama suami dah kurang berapa jam dah. Haruslah emosi sampai terbuat entry ni.

#2- Sabtu, a day before birthday din bawa beli kain buat baju raya kat Jakel, JB. Aku suka benor kain-kain kat Jakel ni. Tema raya din request maroon tapi aku dah tertukar kaler tema ke kaler lain. Nanti raya haji kita buat tema kaler maroon pulak.

#3- Malam birthday din letakkan kotak yang berbalut siap kad. Aku dah nak tido time tu. Mula-mula ingatkan ada orang bagi hadiah kawen. Sebab selalunya ada je hadiah lagi walaupun kami dah kawen lebih 4 bulan. Siyes terlupa kejap dah masuk birthday rupanya. Hadiah adalah handbag kaler putih. Betul-betul suci kaler beg tu. Nak guna pun takut tau. Anyway, thanks my dear husband =)

#4- Hari birthday, makan tengahari din bawa balik 4 cuppies yang comel. Rupa-rupanya dia gi kedai kek senyap-senyap. Lagipun this year aku request nak kek biasa-biasa je.Cuppies masih ada 2 dalam peti ais.

Itu je celebration yang simple untuk tahun ni. Thanks untuk kawan2 yang wish kat sms, fm, ym dan sebagainya. Umur aku tetap 25 tahun tau ;p

Friday, June 17, 2011

Payah Hidup PJJ

Alhamdulillah.. apa yang aku risaukan dah selesai. Surat resign dah diterima dengan baik oleh company sekarang. Diorang paham situasi yang aku hadapi sekarang.

Before kawen aku sangat berharap yang aku akan kuat untuk PJJ. Lama betul relationship jarak jauh aku dan din. Since din grad(masa ni couple lagi) sampai la sekarang selepas kawen.Ada kot kurang lebih 4 years. Tapi perasaan lain after kawen. Tanggungjawab as isteri lagi. Makan pakai din. Walaupun din tak pernah rungut tapi aku sendiri rasa tak best.

Kadang-kadang benda yang bagi orang lain nampak remeh tapi aku bagi besar impactnye. Contoh kalau ada orang kacau waktu aku dengan din. Walaupun bape jam je pun. Tapi aku boleh menangis sampai aku tahan-tahan air mata ni pun tak boleh. Rasa marah dan sedih sangat. Aku jumpa suami aku dua minggu sekali je pun.Dah la waktu cuti kami tak sama. Tsk..Tsk..tiba-tiba aku nak emosi ni.

Thursday, June 16, 2011

3 Bulan Terakhir PJJ

Aku dah dapat job kat Johor. Officially bulan September baru masuk kerja baru sebab kena bagi notis kat company sekarang 3 bulan. Pergi interview akhir bulan may aritu. Saje aku buat senyap tak cite kat blog. Benda tak confirm buat apa nak warwar kat semua orang.

Offernya ada la pro n cons nye tapi aku dah tak sanggup nak PJJ kot. Rasa kebergantungan dengan suami tu lebih. Aku memang automatik kurang pandai berdikari after kawen. Lagipun sana ada famili juga so kalau pape jadi senang.

Ini aku tengah dup dap.. takutnya nak bagitau bos sekarang. Tak sukanya perasaan ni. Pastu kan aku nak hantar surat secara online boleh tak? takde printer nak print surat resign. Nak guna printer office of coz la segan kan? Ke macam mana?