Wednesday, July 25, 2012

First Time Buat Gulai

Dah bertahun tak mengulai. Sepanjang kahwin ni memang tak pernah buat masakan bergulai lemak macam ni. Bukan apa, mak aku ajar kecik-kecik dulu kalau gulai yang bersantan gini kena timbuk-timbuk ( macam ko amik sikit kuah pastu ko buat macam tarik teh tarik sepanjang memasak tu). kena buat macam ni supaya kuah tak pecah minyak dan pastu tak berketul mengerutu. Sedap tu memang sedap tapi penat kaki tangan tu la usah cite.

Tapi kelmarin untuk berbuka saje je adventurekan diri buat gulai daging masak lemak cili padi. Daging tu aku rebus dulu supaya takde la liat ke apa. Cara potongan daging tu aku dah berusaha lawan urat supaya tak liat tapi macam tak berkesan gak cara tu. May be memang jenis daging degil meliat kot yang aku beli tu.

Pastu nak adventure lagi kita kukur kelapa guna kaedah tradisional. Sambil-sambil tu mengimbau time kecik-kecik kat umah wan aku, kitaorang main kukur jenis macam ni buat jadi tunggangan. Time tu kecik so boleh naik berdua. Ni dah besar, sorang pun rase tak muat.

Hasil yang dapat dengan separuh biji kelapa. Tapi tak cukup pun santannya sampai kena topup santan kotak masa tengah-tengah masak tu.

Ini pulak hasil gulai lemak daging cili padi aku. Rasanya alhamdulillah ok tapi terpedas sket je. Nasib tak meragam perut. Yelah! time puasa ni perut ni hover sensitif. Berbuka ngan air sejuk pun takleh ok. Apatah lagi makanan pedas.

Pasni tak tau nak mengulai ke tak lagi. Macam lenguh la kaki berdiri lama kat dapur tu. Kena masak yang simple-simple aje la pasni ;)

No comments: